Weekmarkt gewild bij de noorderling. 

9 juli 2012
Ruim driekwart van de noorderlingen doet wel eens boodschappen op de weekmarkt. Bijna de helft -45 procent- komt daar minstens een keer per maand. De marktbezoekers zijn trouwe klanten. Van hen doet 83 procent altijd inkopen bij dezelfde kramen. Dat blijkt uit een enquête van Dagblad van het Noorden onder leden van het RegioNoordPanel.

De versheid van de geboden producten is voor 48 procent van de ondervraagden reden om de markt te bezoeken. Voor 42 procent is de gezelligheid ook een belangrijke drijfveer. Een nagenoeg even grote groep (41 procent) vindt de lage prijzen een reden, terwijl 33 procent zich laat lokken door de kwaliteit van de koopwaar.

Opmerkelijk is dat ondervraagden in de leeftijdscategorie tot 35 jaar veel vaker dan oudere groepen zeggen naar de markt te gaan omdat die goedkoop is (51 procent). Ze vinden de versheid van de producten overigens net zo belangrijk. De Groningers en Drenten gaan in de eerste plaats (60 procent) naar de markt om aardappelen, groente en fruit in te slaan. De producten die daarna het meest worden gekocht zijn kaas (43 procent), bloemen en planten (39 procent), vis (36 procent) en brood en banket (30 procent). De marktbezoekers zijn overwegend positief over het aanbod van producten. Bijna 90 procent zegt op de markt “niets” aan koopwaar te missen. De ondervraagden geven gemiddeld per marktbezoek bijna 18 euro uit.

Bron: Dagblad van het Noorden
Gepubliceerd: 09-07-2012

Andere onderzoeksresultaten

Word lid van het Noordz Panel.

en krijg als eerste toegang tot de onderzoeksresultaten.

Zelf een onderzoeksvraag voorleggen aan het Noordz Panel?

Indien uw vraag een breder zakelijk doel dient is dit in overleg mogelijk.

Laat u ook uw stem horen?

Noordz doet met haar zakelijke ondernemerspanel regelmatig onderzoek naar het ondernemersklimaat en diverse ondernemersvraagstukken die momenteel spelen.